Uit een onderzoek dat Cultuurmarketing in oktober 2013 onder marketeers van culturele organisaties hield, blijkt dat de inzet van printmedia nog altijd groot is. Bijna ieder theater maakt jaarlijks een seizoensbrochure. Ook festivals, gezelschappen, poppodia, theaters en musea gebruiken flyers en programmaboekjes ter promotie.

Daarnaast is het magazine dat achtergrond en verdieping bij het programma biedt, in opkomst.

culturele-sector

Culturele instellingen besteden niet voor niets gemiddeld 23.000 euro aan printmedia. Door printmedia effectief in te zetten bereik je een groot aantal mensen, en met effect. Hieronder geven wij in drie redenen (maar er zijn er meer) aan waarom de inzet van printmedia het verschil kan maken in de promotiecampagnes:

 

1. Branding Niets is beter voor je product of merk dan een mooie brochure, magazine of folder, zeker als deze met creativiteit is gemaakt.

2. Print to web Gedrukte media genereert verkeer naar je website. Het is een uitstekend middel om meer mensen naar je site te krijgen of te attenderen op je digitale diensten. De inzet van zowel online als offline communicatiemiddelen vormt de ultieme marketingmix.

3. Beleving Misschien wel de belangrijkste. Een magazine of brochure geeft een totaal andere beleving dan een scherm. Het doet een beroep op de zintuigen. Het is persoonlijk en het krijgt vaak de onverdeelde aandacht. Daarbij blijft een brochure of folder een tijdje op je bureau liggen, terwijl je een website snel weer afsluit. Print krijgt meer aandacht.

 

Pieters Media verzorgt diverse producten voor culturele instellingen zoals Sail de Ruyter, Film by the Sea, Zeeuws Museum en Muziekpodium Zeeland. Dat doen we met enthousiasme en vakmanschap. Meer weten? Aarzel niet om contact met ons op te nemen.

 

Meer info over het onderzoek van cultuurmarketing: www.cultuurmarketing.nl